ChristenUnie-SGP fractie regelt sportieve activiteit voor jongeren in Zoetermeer

Jongeren sporten.jpgvrijdag 05 november 2021 21:36

Na een motie van de ChristenUnie-SGP fractie heeft de gemeenteraad tijdens het Najaarsdebat unaniem ingestemd met het voorstel om een sportieve activiteit te regelen voor jongeren in Zoetermeer.

Tijdens het Najaarsdebat op maandag 1 november 2021 heeft de fractie deze motie ingediend. Deze motie is met steun van alle partijen in de gemeenteraad aangenomen. De reden hiervoor is dat de corona pandemie een grote impact heeft op met name jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar. Deze jongeren kampen vanwege de corona pandemie namelijk met eenzaamheid en isolatie, komen nauwelijks buiten en bewegen weinig.

Omdat sport en bewegen een positieve invloed hebben op het welbevinden van jongeren en de gemeente de gezondheid van jongeren tot haar taak rekent, heeft de fractie dit voorstel ingediend. Via dit voorstel is het gemeentebestuur verzocht om 1 vrijkaartje per jongere (van 12 t/m 16 jaar) beschikbaar te stellen voor relatief betaalbare sportieve activiteiten, zoals schaatsen, bowlen, trampolinespringen en dergelijke. De kosten hiervoor kan het gemeentebestuur tot een bedrag van 15.000 euro ten laste laten komen van ‘het Potje van de Raad’.

Het Potje van de Raad is een eigen geldpotje van de gemeenteraad van Zoetermeer, dat een soort van zakgeld is waarmee de gemeenteraad kleine dingen kan doen voor onze stad. Dit zonder hiervoor steeds bij het College van Burgemeester en Wethouders aan te hoeven kloppen. Elk jaar wordt een raadslid aangewezen die dat Potje van de Raad beheert.

De fractie heeft deze motie opgesteld en ingediend samen met het CDA, LHN, D66 en Zo! Zoetermeer. Deze motie is unaniem aangenomen waardoor het gemeentebestuur dit voorstel uit zal voeren voor de jongeren in Zoetermeer. De fractie is dankbaar voor de steun van alle andere raadsfracties en blij met dit bereikte resultaat.