CU-SGP vraagt om extra fietsenstallingen bij winkelcentra in Rokkeveen

Winkelcentrum Rokkeveenzaterdag 12 december 2015 12:28

Ondanks de toezegging van wethouder Rosier zijn er bij het recent vernieuwde winkelcentrum Rokkeveen nog geen extra fietsenstallingen gerealiseerd. Voor de ChristenUnie-SGP fractie aanleiding om hier vragen over te stellen aan het College van B&W van de gemeente Zoetermeer.

De fractie vindt het vervelend dat de extra fietsenstallingen nog niet zijn gerealiseerd. Want hierdoor kunnen bezoekers van het winkelcentrum hun fiets niet veilig aan een fietsenrek vastzetten. Dit kan fietsendiefstal in de hand werken. Daarnaast ziet de fractie hier wildgroei ontstaan, zoals het ook al eerder heeft geconstateerd bij de Mandelabrug. Dit terwijl daags voor de opening van het vernieuwde winkelcentrum Rokkeveen het College van B&W in de persoon van wethouder Rosier heeft toegezegd dat er spoedig gewerkt zou gaan worden aan de uitbreiding van het aantal fietsenstallingen.

Door het gebrek aan fietsenstallingen plaatsen bezoekers van het vernieuwde winkelcentrum hun fiets nu tegen de glazen pui, aan een lantaarnpaal en los naast de rekken. Van inwoners rond winkelcentrum De Vlieger in Rokkeveen heeft de fractie vergelijkbare klachten ontvangen. Dit leidt met name op de zaterdagen tot een puinhoop. De toegankelijkheid van beide winkelcentra wordt hierdoor bemoeilijkt voor mensen met een beperking. Daarnaast is het ontbreken van voldoende fietsenstallingen bij beide winkelcentra in Rokkeveen ongewenst vanuit het gemeentelijke beleidsuitgangspunt dat fietsen binnen Zoetermeer moet worden gepromoot.

De ChristenUnie-SGP fractie wil van het gemeentebestuur weten of zij het hierboven geschetste probleem bij winkelcentrum Rokkeveen en De Vlieger herkent. De fractie wil van het College van B&W weten of zij kan bevestigen dat rond de opening van het vernieuwde winkelcentrum in Rokkeveen extra fietsenstallingen zijn toegezegd. Ook wil de fractie graag weten waarom deze toegezegde extra fietsenstallingen nog niet zijn gerealiseerd. Tot slot heeft de fractie het College van B&W gevraagd wanneer de benodigde extra fietsenstallingen bij het vernieuwde winkelcentrum Rokkeveen alsnog worden gerealiseerd. En of het gemeentebestuur ook van plan is het aantal fietsenstallingen bij winkelcentrum De Vlieger uit te breiden.

Het is niet voor het eerst dat de ChristenUnie-SGP fractie aandacht vraagt voor voldoende en goede fietsenstallingen in Zoetermeer. Zo heeft commissielid Liesbeth Bron in januari van dit jaar met succes enkele verbeteringen aangedragen voor de fietsenstallingen in het Stadshart en bij de Mandelabrug.

Archief > 2015 > december