The day after

dinsdag 02 maart 2010 11:22

De laatste Raadsvergadering van deze collegeperiode. Met een zwaar onderwerp: Sterigenics. We zijn het eens over de manier waarop het Raadsonderzoek gaat plaatsvinden. En daarna besloten we tot het inwerkprogramma voor de nieuwe Raad en het overdrachtsdocument van de oude aan de nieuwe Raad.

Piezo Palenstein
De laatste voorlichting over de gemeenteraad en de verkiezingen was een intensieve ochtend. In twee uur tijd 22 vrouwen het programma uitleggen en daarbij een stortvloed aan vragen en opmerkingen trotseren. Ze gingen over te weinig informatieverstrekking door de bijstandsmaatschappelijk werkers, de grote problemen die er nog steeds blijken te zijn bij het re-integratiebedrijf Werkstar/Fourstar. Dat door het uitstellen van de sloopplannen in Palenstein er nu nog meer winters en dus hogere stookkosten zijn met enkelglas ramen en waar de woningbouwcorporaties niets meer aan doen. Twee onveilige oversteekplaatsen voor kinderen en geen activiteiten voor tieners. En nog veel meer. De komende dagen zal ik wat mailtjes sturen naar diverse collegeleden……

The day after
De term “the day after” geeft altijd een special gevoel weer. Zo ook zal 4 maart, “the day after” zijn. Waar het voor sommige mensen “klaar” is, blij of teleurgesteld, gaat het voor andere onverdroten verder. Zo ook voor Klaas en mij. Want dan beginnen de collegeonderhandelingen.

We hebben afgesproken om na de korte nacht na de verkiezingsuitslag anderhalf uur de lijnen uit te zetten voor onze visie op de verkiezingsuitslag. Dat moeten we namelijk dezelfde avond al in de eerste openbare bijeenkomst doen. We zorgen ervoor dat er geen luistervinkjes zijn die onze plannen kunnen afluisteren en zoeken daarom een plekje buiten het stadhuis en nuttigen daarbij direct een lunch.

Collegeonderhandelingen
We kregen het conceptprogramma voor de komende zes weken om de college-onderhandelingen procesmatig enigszins geordend te laten lopen en om daarbij ook nog voortvarend te werk te gaan en een gedegen resultaat neer te zetten. Een collegeprogramma en een nieuw college. Maar ook weer een stevig aantal vergaderingen. Afhankelijk hoe de collegeonderhandelingen zullen verlopen doen we wel of niet mee met het schrijven van het collegeprogramma en zijn ook de laatste drie weken, drukke weken.

Inwerkprogramma
Daarnaast hebben we het inwerkprogramma nog van vijf lange avonden. Op de eerste dag zal Karien Damen als plaatsvervangend griffier samen met mij als ervaren raadslid een programma aanbieden aan de totale Raad: de Raadsinstrumenten. Vanuit het Reglement van Orde van de Raad bespreken we dan wat moties en amendementen zijn, het stellen van schriftelijke en mondelinge vragen en technische en informatieve vragen. Maar ook over vertegenwoordigende raadsleden in gemeenschappelijke regelingen, de rekenkamercommissie en last but not least “de huisregels”. En dat moet ook nog een boeiend programma worden. Op 4 maart ga ik daarover met Karien brainstormen.

Ook tijdens het Raadsweekend eind april zal ik met twee externen samen een programma verzorgen met daarbij mijn aandeel uit de praktijk van de afgelopen vier jaar: de strategische termijnagenda 2010-2014. De kernvragen daarbij zijn: hoe gaat de nieuwe raad sturen op zijn eigen agenda? In hoeverre voldoet de inrichting van de huidige termijnagenda? En welk orgaan gaat namens de raad hiermee sturing aan geven?

Helen du Bois
Fractievoorzitter/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP
Dinsdag 2.03 2010

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > maart