Kerst: licht in een donkere tijd

Kerst, licht in een donkere tijd.jpgdinsdag 22 december 2020 19:32

Wat kunnen we ons verheugen op de dag dat corona verslagen is. Als we elkaar weer voluit kunnen ontmoeten, zonder bang te zijn om elkaar ziek te maken. Alsof je je 's nachts verheugt op de dag.

Maar de nacht is nog lang niet voorbij. En in dat donker is het belangrijk dat we licht verspreiden. Op het persoonlijke vlak, door eenzamen en zieken niet te vergeten. Door de vrede te bewaren als de tegenstellingen toenemen. En vergeet niet dat het licht de kleur aan het leven geeft - wees de kleur in het leven van een ander!

En ook in de politiek is het belangrijk om licht te verspreiden, door eensgezind te werken aan het overeind houden van de samenleving. In de gemeenteraad is dat verschil te zien. Het ene moment discussieer je verwoed over nieuw afvalbeleid, en zijn de politieke spelletjes niet van de lucht. Het volgende moment spreken we onze steun en bewondering uit voor de initiatieven van burgemeester en wethouders, en werken we aan een gezamenlijke aanpak van de crisis. Maar het is en blijft een donkere tijd, en we zien uit naar de morgen.

Als christenen zijn we gewend om uit te zien naar wat komt. Adventstijd is daar een goed voorbeeld van. Je steekt steeds meer licht aan, tot de kerstdag komt, en we vieren dat Jezus als licht in onze duisternis kwam.

En we leven in de verwachting van Gods Rijk dat komt. Dan is de tijd van kaarsjes in het donker voorbij: de dag breekt aan! Dan is gerechtigheid en naastenliefde de norm, en wat het daglicht niet kan verdragen, verdwijnt.

Laat die verwachting ons leven en onze politiek verlichten en kleuren.

Wij wensen u Gods zegen toe voor het kerstfeest en het nieuwe jaar.

Francijn Brouwer en Arco Weening

Daar is uit 's werelds duist're wolken,
een licht der lichten opgegaan.
Komt tot zijn schijnsel, alle volken
en Gij, mijn ziele, bid het aan!
Het komt de schaduwen beschijnen,
de zwarte schaduw van de dood.
De nacht der zonde zal verdwijnen,
genade spreidt haar morgenrood.

Foto Anne-Maarten Brouwer.jpg

Foto: Anne-Maarten Brouwer