Schriftelijke vragen ChristenUnie-SGP en CDA voor meer ondersteuning voor voedselbanken

Voedselbank krat.pngzaterdag 28 november 2020 19:22

De ChristenUnie-SGP fractie heeft eind oktober samen met de Zoetermeerse CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld om het gemeentebestuur op te roepen meer ondersteuning te bieden aan voedselbanken. Inmiddels heeft het gemeentebestuur deze vragen beantwoord.

Deze schriftelijke vragen zijn ingediend n.a.v. een initiatiefnota van de landelijke fracties van CDA en ChristenUnie met als titel ‘Meer oog voor de Voedselbank’. De partijen willen dat het kabinet een beroep gaat doen op Europese steun voor voedselbanken. Want door de coronacrisis voorziet de voedselbank in een steeds grotere behoefte. Tegelijkertijd kampt de voedselbank ook met problemen door de crisis. Zo wordt er minder overgebleven voedsel gedoneerd en zijn vrijwilligers met een risicoleeftijd helaas niet inzetbaar. Volgens de partijen heeft juist nu de voedselbank ondersteuning van de overheid nodig om dit belangrijke werk goed voort te kunnen zetten.

Voor ons en de Zoetermeerse CDA-fractie was dit aanleiding hier schriftelijke vragen over te stellen aan het gemeentebestuur om ook hier meer ondersteuning voor de voedselbank te realiseren. Want we moeten erkennen dat er ook in Nederland mensen, veelal gezinnen met kinderen, in armoede leven. Ieder kind in armoede is er één te veel. Door de coronacrisis is de rol van de voedselbank in onze samenleving verder toegenomen. En met de economisch zware tijden die we tegemoet gaan zullen meer mensen een beroep gaan doen op de voedselbank.

Wij en de CDA-fractie hebben het gemeentebestuur gevraagd om aan de ene kant de lokale voedselbanken te ondersteunen in een wervingscampagne om vooral tijdens COVID-19 beter de bezetting rond te krijgen aangezien er momenteel veel vrijwilligers uitvallen. Aan de andere kant is het gemeentebestuur gevraagd om samen met de voedselbank een plan van aanpak op te stellen om specifieke doelgroepen, die moeilijk bereikbaar zijn, beter op te kunnen sporen om zo veel mogelijk mensen die nu niet bereikt worden beter te kunnen bereiken.

Het gemeentebestuur heeft inmiddels antwoord gegeven op de schriftelijke vragen die wij eind oktober hebben ingediend. Het gemeentebestuur geeft hierin aan dat er Haaglanden breed medio november 2020 gelukkig nauwelijks een coronaeffect is op het aantal klanten dat zich aanmeldt. Het aantal huishoudens is medio november 2020 3-4% hoger dan vorig jaar. Het gemeentebestuur is ook bereid om mee te denken met de voedselbank om nieuwe vrijwilligers en coördinatoren te werven. Om specifieke doelgroepen, die moeilijk bereikbaar zijn, beter op te kunnen sporen is het gemeentebestuur altijd bereid om hierin met de voedselbank mee te denken en het gemeentelijke netwerk voor in te zetten.