De ChristenUnie-SGP vraagt steun voor gedupeerden kinderopvang De Parel

Kinderopvangzaterdag 15 september 2018 18:51

De ChristenUnie-SGP fractie heeft via schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur opnieuw aandacht gevraagd voor gedupeerde ouders die jaren geleden zijn misleid door kinderopvang De Parel.

Vanaf 2014 heeft de ChristenUnie-SGP fractie aandacht gevraagd voor de gedupeerde ouders van kinderopvang De Parel. Deze instelling, die vestigingen had in Zoetermeer, Gouda en Capelle aan den IJssel, misleidde ouders en de Belastingdienst met de aanvraag en inzet van kinderopvangtoeslag. Daarbij bleek de Belastingdienst vervolgens niet bereid om te erkennen dat hun eigen systeem van aanvragen en de controle zwakke plekken kende, zodat De Parel hier misbruik van kon maken, zonder medeweten van de ouders.

In een nieuwsbericht van 4 september meldt Trouw op basis van een interne evaluatie van de fiscus dat de Belastingdienst bewust heeft aangestuurd op afwijzing van bezwaarschriften in deze zaak. Zoetermeerse ouders hebben veelvuldig bezwaar gemaakt tegen de opgelegde terugbetaling. Keer op keer bleek de Belastingdienst geen enkel begrip te tonen voor de argumenten dat het systeem op punten fraudegevoelig was, en de ouders misleid zijn door De Parel, zonder dat er opzet was van de kant van de ouders. Veel ouders in Zoetermeer zagen zich de afgelopen jaren geconfronteerd met het terugbetalen van te veel uitgekeerde toeslag. Soms met ernstige financiële consequenties tot gevolg, zoals schulden en rigide terugbetalingsregelingen.

De fractie heeft daarom aan het gemeentebestuur gevraagd of zij op de hoogte is van de betreffende berichtgeving van dagblad Trouw. De fractie wil weten of het gemeentebestuur, gezien de evaluatie van de fiscus, bereid is opnieuw te kijken naar de gebeurtenissen en de rol van het gemeentebestuur hierin te onderzoeken. De fractie wil van het gemeentebestuur weten of zij alsnog bereid is in te gaan op verzoeken van ouders voor begeleiding in hun dossier, nu blijkt dat de Belastingdienst bewust heeft aangestuurd op afwijking van de bezwaarschriften.

Tot slot heeft de fractie het gemeentebestuur gevraagd of zij in bepaalde gevallen alsnog bereid is om in bepaalde gevallen te kijken naar juridische begeleiding vanuit de gemeente, zodat de financiële gevolgen voor ouders niet nog groter worden.

Update donderdag 20-09-2018: De fractie heeft vandaag de antwoorden ontvangen van het gemeentebestuur. De antwoorden staan op de website van de gemeente Zoetermeer.

Archief > 2018 > september