ChristenUnie-SGP fractie bezoekt De Boerderij in Zoetermeer

Werkbezoek Klaas Schra aan De Boerderij in Zoetermeer (12-10-2017)woensdag 18 oktober 2017 19:40

De ChristenUnie-SGP fractie heeft een werkbezoek gebracht aan cultuur- en poppodium Boerderij in Zoetermeer. Op donderdag 12 oktober ging raadslid Klaas Schra op bezoek.

Cultuurpodium Boerderij is een poppodium in Zoetermeer, voor muziekliefhebbers uit binnen- en buitenland. Er worden concerten gegeven op het gebied van rock, blues, jazz, soul en funk. De huidige locatie van De Boerderij aan de Amerikaweg 145 is in 1998 gebouwd en geopend. Het heeft de beschikking over twee ruimtes, een grote zaal met een capaciteit van 750 bezoekers en een podiumcafé dat geschikt is voor optredens met maximaal 100 bezoekers.

De reden dat de fractie een werkbezoek aan De Boerderij heeft gebracht is omdat er een aantal veranderingen op stapel staan rond deze locatie. Op het stuk tussen De Boerderij en restaurant Eten en Zo is het de bedoeling dat Gymworld zich gaat vestigen. Gymworld is een groot sportcomplex waar straks ook gym gegeven gaat worden aan schoolkinderen. Om deze reden heeft de directie van De Boerderij alle fracties uitgenodigd om eens te komen praten.

Want in De Boerderij is ook coffeeshop Casa gehuisvest, het enige gedoogpunt waar drugs te koop is in Zoetermeer. Een ruimte van ca. 45 m2 waar veel mensen dagelijks hun portie drugs halen. Volgens het personeel van Casa gaat het wel om circa 1.000 personen per dag! De Casa bestaat uit een klein café, maar eigenlijk is het niet meer dan een ruimte met een loket waar veel beveiligingsapparatuur is aangebracht. Voor deze paar vierkante meter betaalt men veel huur die aan de gemeente Zoetermeer betaald moet worden. Tegelijkertijd zijn dit weer inkomsten voor het poppodium De Boerderij.

In het contract van de vergunning van Casa is opgenomen dat het niet in de buurt mag liggen van een school of een plek waar schoolkinderen aanwezig zijn. De afstand moet minimaal 250 meter zijn. De afstand tussen Casa en Gymworld is straks minder. Het gevolg is dat bij de komst van Gymworld de Casa van de huidige plek moet verdwijnen. Maar waar moet Casa dan gevestigd worden? Op een verlaten industrieterrein? In een woonwijk is het zeker niet verstandig.

Bij het besluit om Gymworld te bouwen heeft niemand zich dat gerealiseerd. Ook het college van Burgemeester en Wethouders niet. Als ChristenUnie-SGP fractie hebben wij een aantal keren een motie ingediend in de gemeenteraad om een aantal rommelplekken in de stad op te ruimen. Dit was een rommelplek en we waren allemaal blij dat die plek eindelijk ingevuld zou gaan worden door Gymworld. Want er waren al diverse plannen voor ingediend, die allemaal sneuvelden.

Dit houdt in dat er een nieuwe opgave bijkomt in Zoetermeer. Burgemeester Aptroot is daarom ook hoogstpersoonlijk bij de Casa op bezoek geweest. Binnen drie jaar moet de Casa weg zijn van de huidige locatie in De Boerderij. Als fractie zijn we in het verleden al een aantal keer op bezoek geweest bij de Casa. Wij vonden het onverteerbaar dat een dergelijk uitgiftepunt voor drugs zo dicht bij een jongerencentrum zit als De Boerderij. Bij de Casa hebben ze daar wel ideeën voor, zoals bijvoorbeeld het bouwen van een ‘McDrive’ voor drugs. Als fractie hebben we toen besloten om ons maar niet met deze opgave bezig te houden.

Maar hoe het ook zij, hier ligt een serieuze opgave voor de gemeente Zoetermeer. De fractie kijkt terug op een goed werkbezoek en blijft dit dossier op de voet volgen.

Archief > 2017 > oktober