ChristenUnie-SGP stelt vragen over veiligheid parkeergarages in Zoetermeer

Parkeergaragezaterdag 22 september 2018 19:48

De ChristenUnie-SGP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur over de veiligheid van parkeergarages in Zoetermeer. Aanleiding zijn eerdere incidenten in parkeergarages in Eindhoven, Almere en Wormerveer.

De afgelopen jaren zijn er in Nederland verschillende incidenten geweest omtrent (grootschalige) parkeergarages. Het gaat dan om het risico van instorten van deze garages. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen, waarbij tot nu toe gelukkig nog geen slachtoffers zijn gevallen. We denken dan aan Eindhoven (2017), Almere (vorige week) en Wormerveer (deze week).

Ook Zoetermeer kent een veelheid aan (grootschalige) parkeergarages. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de parkeergarages in en rondom het Stadshart. Voor de ChristenUnie-SGP fractie aanleiding om daar schriftelijke vragen over te stellen aan het gemeentebestuur. Dit om te vernemen hoe het zit met de veiligheid van de parkeergarages in Zoetermeer.

De fractie wil weten of de gemeente Zoetermeer ook onderzoek heeft gedaan naar de veiligheid van de Zoetermeerse parkeergarages aanleiding van het instoren van de parkeergarage bij Eindhoven Airport in mei vorig jaar. Zijn er in Zoetermeer namelijk ook parkeergarages of andere gebouwen gebouwd volgens het principe van een breedplaatvloer?

Verder wil de fractie weten welke grootschalige parkeergarages de gemeente Zoetermeer kent, met bijbehorende eigenaren en bouwers. Wanneer zijn alle grootschalige parkeergarages in de gemeente Zoetermeer bouwkundig gecontroleerd op het specifieke risico van instorten? Zijn daarbij alle grootschalige parkeergarages in de gemeente Zoetermeer veilig bevonden? Zo niet, wat heeft het gemeentebestuur gedaan om de veiligheid van de inwoners en bezoekers van Zoetermeer te waarborgen.

Update donderdag 18-10-2018: De fractie heeft vandaag de antwoorden ontvangen van het gemeentebestuur. De antwoorden staan op de website van de gemeente Zoetermeer.

Archief > 2018 > september