Dankzij ChristenUnie-SGP motie worden schulden eerder aangepakt in Zoetermeer

Schuldenzaterdag 15 september 2018 19:20

De gemeente Zoetermeer start deze maand een proef waarmee het inzicht kan krijgen in de BKR-registraties van haar inwoners. Deze proef is een direct resultaat van een motie van de ChristenUnie-SGP fractie uit het najaarsdebat van november 2017.

Verschillende partijen hebben eerder deze maand in Zoetermeer een convenant ondertekend om schulden vroegtijdig te kunnen signaleren. Hiermee heeft de gemeente Zoetermeer dankzij de ChristenUnie-SGP motie een nieuw wapen in handen in de strijd tegen armoede in de stad. Partijen die hieraan meewerken zijn onder andere woningcorporaties Vidomes, Vestia en De Goede Woning, zorgverzekeraars Menzis en Zorg en Zekerheid, energiemaatschappij Eneco, drinkwaterbedrijf Dunea en Meldpunt EMMA (Eerder Melden, Minder Achterstanden), een samenwerkingsverband van o.a. SchuldHulpMaatje en Humanitas.

Het doel van de proef is dat de gemeente Zoetermeer eerder kan helpen bij beginnende schulden. Door al in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de registratie van Zoetermeerders bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kan de gemeente Zoetermeer eerder passende hulp bieden. In de praktijk zal het erop neerkomen dat de gemeente een seintje krijgt als een inwoner van Zoetermeer schulden heeft openstaan bij twee of meerdere instanties die zich bij het proefproject hebben aangesloten. Vervolgens worden via Meldpunt EMMA getrainde vrijwilligers van SchuldHulpMaatje en Humanitas ingeschakeld om de betreffende Zoetermeerders passende hulp aan te bieden. Op deze manier kan voorkomen worden dat een Zoetermeerder dieper in de schulden belandt. Dat is hard nodig, want vorig jaar bedroeg de gemiddelde schuld van Zoetermeerders in de schuldhulpverlening 60.000 euro.

De proef gaat vooralsnog een jaar duren. De gemeente Zoetermeer zal hierbij zeer zorgvuldig omgaan met de privacy van de betrokkenen. De ChristenUnie-SGP is blij met het behaalde resultaat naar aanleiding van de motie en zal de proef het komende jaar met veel interesse volgen.

Archief > 2018 > september