Blog Francijn Brouwer - Een nieuw begin

Francijn Brouwerdinsdag 08 mei 2018 20:35

Gisteravond was de eerste commissievergadering van de nieuwe raadsperiode. De beide vergaderzalen zaten vol popelende nieuwe raadsleden en commissieleden.

En ook een nieuwe commissievoorzitter: onze eigen Arco Weening. Hij mocht de commissie Samenleving in goede banen leiden, en deed dat op zijn eigen beminnelijke wijze. Dat komt wel goed!

En natuurlijk waren er ook een paar oudgedienden. Ik loop inmiddels tien jaar rond in de wolk rond de gemeenteraad, en ik geniet van het nieuwe begin. De voorzitter legt geduldig uit: we spreken elkaar hier aan met de achternaam, en via de voorzitter. En ook in de aanloop naar de vergadering putte de griffie zich uit in duidelijke instructies via de procesbrief. "Als u de presentielijst niet heeft getekend, bent u formeel niet aanwezig en mag u formeel niet spreken."

Toch is het niet te voorkomen dat het de nieuwelingen duizelt. Als de voorzitter bijvoorbeeld voorzichtig wat ruimte geeft om niet-geagendeerde onderwerpen kort te bespreken om te voorkomen dat ze op de raadsagenda terecht komen. Ach, ook dat pragmatische Zoetermeerse gedrag zal wel wennen.

Ik overpeins dat het wel nuttig is voor iedereen, om je weer even te verdiepen in de regels van het raadswerk. Hoe hoort het eigenlijk? Waarom doen we dat zo? We zijn allemaal weer even bij de les en maken samen een nieuw begin.

Ook in de fractie treedt dat verschijnsel op. Met Rick van Rumpt hebben wij een kersvers lid, aan wie we veel mogen leren over ons doen en laten. Ook voor ons is dat een leerzaam proces: hoe deden we het altijd, hoe willen we het nu gaan aanpakken? Waarom doen we dat zo?

Een frisse wind in raad en fractie, dat is onmisbaar eens in de zoveel tijd. En ik geniet ervan!

Archief > 2018 > mei