CU-SGP stelt vragen over achterstand bij verduurzaming huurwoningen

Verduurzaming huurwoningenzaterdag 02 april 2016 20:51

De ChristenUnie-SGP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur over de achterstand bij de verduurzaming van huurwoning. Aanleiding is het rapport Verduurzaming Huursector van Bouwend Nederland, dat onlangs is uitgebracht.

In 2013 zijn in het Energieakkoord afspraken gemaakt over de verduurzaming van woningen die in het bezit zijn van corporaties. In het rapport van Bouwend Nederland wordt onomwonden gesteld dat de afspraken uit het Energieakkoord niet worden nagekomen, als het huidige tempo wordt aangehouden. De ChristenUnie-SGP fractie vindt dat afspraak is afspraak, ook als het gaat om energievoorziening en duurzaamheid. De fractie wil daarom van het gemeentebestuur weten wat de stand van zaken in Zoetermeer is als het gaat om de afspraken uit het Energieakkoord.

De fractie vraagt het College van B&W of zij zich herkent in het beeld uit het rapport dat de snelheid van verduurzaming van huurwoningen onder de maat is. Volgens de afspraken in het Energieakkoord moeten voor eind 2020 in heel Nederland nog 1,8 miljoen huurwoningen op energielabel B komen. De fractie wil weten of het gemeentebestuur een beeld heeft hoeveel woningen dit voor Zoetermeer betreft. Ook is de vraag aan het College gesteld of zij de Zoetermeerse woningcorporaties wijst op de mogelijkheden tot verduurzaming van hun woningenbestand. Want met de afspraken in het Energieakkoord is ook 400 miljoen euro vrijgemaakt voor de verduurzaming van huurwoningen. Tot slot vraagt de fractie het gemeentebestuur of zij de woningcorporaties die actief zijn in Zoetermeer wijst of het transformeren van hun woningen naar Nul-op-de-meter woningen.

De ChristenUnie-SGP fractie zet stevig in op duurzaamheid in Zoetermeer. Als gevolg van een succesvolle motie van de fractie uit 2014 is in Zoetermeer in het najaar van 2015 de eerste particuliere Nul-op-de-meter woning van Nederland gerealiseerd. Ook heeft de fractie in het najaar van 2015 de steun van de gemeenteraad gekregen om het gemeentebestuur te houden aan de ambitie om een energieneutraal Zoetermeer in 2030 te realiseren.

Archief > 2016 > april