Geslaagd werkbezoek SGP-CU Statenfractie aan Zoetermeer

Holland Outlet Mallzaterdag 05 maart 2016 21:25

Gisteren, vrijdag 4 maart 2016, heeft de SGP-ChristenUnie Statenfractie een geslaagd werkbezoek gebracht aan Zoetermeer. Tijdens het werkbezoek werd ingezoomd op een tweetal ruimtelijke thema’s: de Holland Outlet Mall en het TranSportium.

In de Vredekerk aan de Zwaardslootseweg opende Klaas Schra het werkbezoek door middel van een korte presentatie over Zoetermeer. Hij ging hierbij nader in op de belangrijkste ruimtelijke opgaven van Zoetermeer. Binnen het stadscentrum gaat het onder andere om de mogelijke komst van de Holland Outlet Mall op de huidige locatie van het Woonhart. En in het Bleizo gebied gaat het om de plannen voor de bouw van het Transportium.

Vervolgens gaf dhr. Van Leeuwe van vastgoedontwikkelaar Provast een presentatie over de actuele plannen voor de realisatie van de Holland Outlet Mall. Hij legde onder andere uit hoe deze in drie fases gerealiseerd moet worden, waarbij de start van de bouw moet beginnen in het jaar 2018. Provast verwacht dat de Holland Outlet Mall op termijn 5 miljoen bezoekers per jaar kan trekken. Eén van de eigenaren van het Woonhart, dhr. Lindeman, ging in op de noodzaak om het huidige Woonhart te transformeren tot de Holland Outlet Mall. Dhr. Van der List gaf namens de winkeliers in de Dorpsstraat uiting aan de bezwaren die zij hebben tegen de plannen. Dhr. Van de Velde gaf namens de Vredekerk aan dat zij de plannen met zorg volgen.

Na de pauze gaf dhr. Heijerman van Dura Vermeer een presentatie over de plannen voor de realisatie van het TranSportium op het Bleizo terrein. Dit moet hét internationale schaats- en wielersportcentrum van Nederland worden voor de nationale en internationale sporter. Met de locatie op het Bleizo terrein heeft het centrum een groot verzorgingsgebied in dit dicht bevolkte gebied. Zo wonen ruim drie miljoen inwoners binnen een halfuur rijden van het TranSportium en ruim negen miljoen inwoners binnen een uur reistijd. Het plan is om twee ijsbanen in het centrum te realiseren, zodat zowel de topsporter als de recreant gelijktijdig kan blijven sporten. Daarnaast moet in het TranSportium een overdekte wielerbaan, een hotel, een medisch kenniscentrum en een duikbassin gerealiseerd worden.

De Statenleden gaven na afloop aan erg blij te zijn met het werkbezoek en de onderwerpen die aan bod zijn gekomen. Via de presentaties hebben zij een beter beeld gekregen van de Zoetermeerse plannen die in de toekomst mogelijk ook op de agenda van de Provinciale Staten komen. De Zoetermeerse ChristenUnie-SGP fractie kijkt tevreden terug op het werkbezoek en dankt de koster van de Vredekerk en alle deelnemers voor hun bijdrage aan de geslaagde middag.

Vanuit de SGP-ChristenUnie Statenfractie namen Servaas Stoop, Chris Schaapman, Henk van Dieren, Ixora Balootje en Chris van der Velden deel aan het werkbezoek. Naast de Zoetermeerse fractieleden Klaas Schra, Alexander Bruin en Marieke Janse waren ook enkele bestuursleden van de Zoetermeerse SGP en ChristenUnie aanwezig. Verder waren er vertegenwoordigers van de gemeente Zoetermeer, winkeliers in de Dorpsstraat, Vredekerk, CDA Zoetermeer, LHN, eigenaren van het Woonhart en bewoners van de woontorens boven het Woonhart aanwezig.

Archief > 2016 > maart