Zes moties CU-SGP Zoetermeer aangenomen tijdens Najaarsdebat 2015

Stadhuis Zoetermeer Marktmaandag 16 november 2015 19:33

Op 2 en 9 november 2015 werd in de raad in twee termijnen de begroting voor 2016-2019 besproken. Tijdens dit najaarsdebat zijn zes moties van de CU-SGP aangenomen. De fractie is blij met het behaalde resultaat.

De overgrote meerderheid van de gemeenteraad van Zoetermeer heeft op maandag 9 november 2015 ingestemd met de begroting 2016-2019, de tweede begroting van dit college. Zoetermeer staat er financieel goed voor. Na jaren van economische tegenwind en omvangrijke bezuinigingen, is het huishoudboekje weer op orde. Zoetermeer gaat de komende jaren fors investeren in de stad om de stad ook in de toekomst aantrekkelijk te houden. Hiervoor wordt deze collegeperiode circa 30 miljoen euro beschikbaar gesteld. Zoetermeer gaat investeren in economie, werk, armoedebestrijding, aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur, veiligheid en stadsonderhoud. Voor de raad blijven de zorg, het armoedebeleid en betaalbare woonruimte belangrijke aandachtspunten.

De ChristenUnie-SGP fractie heeft tijdens het najaarsdebat veertien voorstellen in de vorm van moties ingediend. Hiervan zijn er zes aangenomen door de gemeenteraad. Het ging hierbij om de volgende onderwerpen, die hieronder verder worden toegelicht:
-  Oproep om vast te houden aan een energieneutraal Zoetermeer in 2030
-  Voorstel voor beter hergebruik van afval
-  Evaluatie naar het functioneren van Social Return on Investment criteria
-  Voorstel open bedrijvenpandendag
-  Aanvraag pilot met WhatsApp
-  Verzoek om vrij blok te reserveren in commissievergaderingen voor presentaties van bedrijven en organisaties

Daarnaast heeft de CU-SGP fractie besloten een viertal moties door te schuiven naar het duurzaamheidsdebat later dit najaar en twee moties in te trekken na toezeggingen van de wethouder.

Motie Ambitie energieneutraal naar 2030
De gemeente Zoetermeer heeft als doelstelling om in 2030 een energieneutrale gemeente te zijn. Recent heeft het College van B&W deze ambitie echter verruimd naar energieneutraliteit in 2040. Volgens de fractie strookt dit niet met de ambitie van Zoetermeer als stad van pioniers en vernieuwers. Van een dergelijke gemeente mag volgens de fractie verwacht worden dat zij het voortouw neemt om in 2030 energieneutrale gemeente te zijn. Om dit te bereiken moet er vaart worden gemaakt door het gemeentebestuur, zeker na de realisatie van de eerste Nul-op-de-Meter woning in Zoetermeer. Met steun van de meerderheid in de gemeenteraad is het College van B&W verzocht om aan te geven waar de knelpunten liggen om de energieneutrale status in 2030 te bereiken en de gemeenteraad hierover voor het voorjaarsdebat in juni 2016 te informeren.

Motie Onderzoek naar mogelijk hergebruik afval
De fractie is van mening dat veel van hetgeen als afval wordt aangeboden, nog hergebruikt kan worden. Daarom heeft de fractie het voorstel ingebracht om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om op het zelfbrengdepot een oppervlakte of ruimte beschikbaar te houden waar inwoners hun bruikbare spullen neer kunnen leggen. Het is hierbij belangrijk dat de kringloopwinkels worden betrokken in het onderzoek om bruikbare spullen naar hen door te kunnen spelen. De fractie draagt het College van B&W ook op om ervoor te zorgen dat inwoners zich er meer bewust van worden dat de hoeveelheid afval die per persoon wordt aangeboden drastisch omlaag moet. Met steun van o.a. GroenLinks en VVD is dit voorstel aangenomen en gaat het College van B&W dit onderzoek uitvoeren.

Motie Evaluatie SROI van Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Het beleid ten aanzien van Inkoop en Aanbesteding is een belangrijk instrument om de werkgelegenheid in Zoetermeer te stimuleren en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in Zoetermeer te bevorderen. Sinds een aantal jaren werkt de gemeente Zoetermeer met het Social Return on Investment (SROI) instrument waarbij 5% van de aanbestedingssom moet worden ingevuld ter bevordering van MVO activiteiten en/of arbeidsparticipatie in Zoetermeer. In de praktijk wordt deze norm door bedrijven echter verschillend geïnterpreteerd. Ondanks een aangenomen CU-SGP motie in het Najaarsdebat van 2014 heeft het College van B&W hier nog geen onderzoek naar gedaan. Hierdoor heeft de gemeenteraad geen inzicht in de mate waarin en met welke effectiviteit SROI in Zoetermeer wordt gerealiseerd. Met steun van een meerderheid in de gemeenteraad heeft de fractie het College van B&W opgedragen om voor eind maart 2016 met een evaluatienotitie te komen.

Motie Open Dag voor leegstaande bedrijfspanden
De fractie heeft geconstateerd dat de leegstand van het aantal bedrijfspanden zich in Zoetermeer nog ver boven het landelijk gemiddelde bevindt. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving is dit percentage in Zoetermeer voor het zesde achtereenvolgende jaar gestegen naar ruim 22%. Zoetermeer presteert daarmee slechter dan het landelijk gemiddelde van 17%. De fractie is van mening dat leegstand zorgt voor een rem op de economische ontwikkeling van Zoetermeer. Een hoog leegstandpercentage brengt schade toe aan de concurrentiepositie en het imago van Zoetermeer. Het werkt verloedering en waardeverlies in de hand. In verschillende gemeenten, waaronder Amsterdam, zijn positieve ervaringen opgedaan met het organiseren van een Open Dag voor leegstaande bedrijfspanden voor potentiele huurders. De meerderheid van de gemeenteraad heeft met het voorstel van de fractie ingestemd om het College van B&W opdracht te geven om voor het Voorjaarsdebat in juni 2016 met een Plan van Aanpak te komen voor de organisatie van een Open Dag voor leegstaande bedrijfspanden. Dit met het doel om potentiele kopers en huurders vrijblijvend in contact te brengen met aanbieders, om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en de leegstand tegen te gaan.

Motie Instellen proef communicatie via WhatsApp
Inmiddels maken 9,7 miljoen Nederlanders gebruik van WhatsApp. De fractie heeft geconstateerd dat steeds meer gemeenten in Nederland bereikbaar zijn via WhatsApp. Uit een evaluatie van de gemeente Terneuzen blijkt dat respondenten van WhatsApp de dienst erg waarderen. Het contact via WhatsApp is laagdrempeliger, eenvoudiger en korter dan andere communicatiemiddelen. Het past volgens de fractie ook uitstekend bij Zoetermeer als ICT-stad. De kosten voor het gebruik van WhatsApp zijn nihil en de gebruikerstevredenheid is hoog bij het bereikbaar zijn voor de burger. De inzet van WhatsApp maakt de gemeente Zoetermeer extra toegankelijk voor jongeren. Ook voor slechthorenden is het een geschikt digitaal middel voor direct contact met de gemeente Zoetermeer. Met steun van de volledige gemeenteraad is nu besloten om in het eerste halfjaar een WhatsApp pilot op te starten. De resultaten van deze pilot rapporteert het College van B&W vervolgens aan de gemeenteraad.

Motie Vrij blok reserveren in commissievergadering
De fractie is van mening dat er veel nieuwe ontwikkelingen bij coöperaties en bedrijven in Zoetermeer zijn waarvan het goed zou zijn om als gemeenteraad over geïnformeerd en bijgepraat te worden. Door hen de gelegenheid te geven een presentatie te geven voor alle commissie- en gemeenteraadsleden, kan de gemeenteraad als verbinder en facilitator optreden. Het is in de ogen van de fractie efficiënter als bedrijven en organisaties in één keer hun verhaal kunnen houden voor alle commissie- en gemeenteraadsleden, dan wanneer alle fracties één voor één bij hen op werkbezoek gaan. Daarom is het presidium van de gemeenteraad opgedragen om één maal per zes weken een vrij blok op te nemen in de commissievergaderingen voor presentaties van bedrijven en organisaties uit Zoetermeer. Met steun van een meerderheid is dit voorstel in de gemeenteraad aangenomen en wordt dit door het presidium gefaciliteerd.

Alle bovenstaande voorstellen konden rekenen op steun van een meerderheid in de gemeenteraad. Dit betekent dat het college de moties nu gaat uitvoeren. Terugkijkend op het debat hebben we een mooi resultaat gehaald.

Archief > 2015 > november