Uw bijdrage aan de coalitiegesprekken

Lijsttrekker André Bos (Zoetermeer Dichtbij)maandag 28 april 2014 20:55

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Na de verkiezingen in maart is de fractie begonnen met het vertalen en analyseren van de vele gesprekken, discussies en ontmoetingen die we in de campagnemaanden hebben gehad. De belangrijkste signalen hebben we onlangs meegegeven aan de informateur van de nieuwe coalitie in de gemeenteraad, zodat dit ook concreet wordt omgezet in beleid. Maar daarmee houdt het luisteren niet op.

Door André Bos, fractievoorzitter

Voor het coalitieoverleg heeft de ChristenUnie-SGP gesproken met informateur Robin Paalvast van D66 en een keer met de formateur, Eddy Schuyer, eveneens van D66-huize. Deze hebben besloten ons niet mee te nemen bij de vorming van een nieuwe coalitie. Dat is jammer, maar het betekent allerminst dat we buitenspel staan. Of onze stem wordt gehoord of niet, hebben we immers voor een groot deel ook zelf in de hand.

We kunnen de komende vier jaar goedkoop scoren en schoppen, maar daar bereiken we niets mee en past ons niet als christelijke partij. De ChristenUnie-SGP stelt zich constructief op, zo hebben we de coalitiepartners laten weten. Maar voor wat, hoort wat.

De formateurs hebben ons gevraagd input te geven, zodat dit onderdeel kan worden van het uiteindelijke coalitieakkoord. De ChristenUnie-SGP stelt daarbij als belangrijkste voorwaarde dat kerken nadrukkelijk een plek krijgen in het voorgenomen beleid. Het resultaat gaan we een dezer dagen zien, als het beleidsakkoord wordt gepresenteerd. In de overeenkomst staan de belangrijkste doelstellingen van de deelnemende partijen. In het bestuursakkoord zal vervolgens worden uitgelegd hoe de doelstellingen worden bereikt.

Het nieuwe college van Zoetermeer wil graag dat de stad zich uitspreekt over het hoofdlijnenakkoord voor 2014-2018, zie www.zoetermeer.nl/ztm2014. Van woensdag 23 april tot dinsdag 6 mei vindt hiervoor een inspraakronde plaats. U kunt op eigen initiatief als inwoner van Zoetermeer reageren op het concept Hoofdlijnenakkoord via het digitale formulier op de hiervoor genoemde site. Het nieuwe college heeft beloofd iedereen persoonlijk terug te koppelen. Dat is ook het moment waarop wij graag uw reactie horen. De ChristenUnie-SGP zal een formele reactie geven, maar we hebben daarvoor ook uw mening nodig. Ik nodig u uit om de stukken door te nemen en ons op de hoogte te stellen.

André Bos, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Zoetermeer
andrebos@raadzoetermeer.nl