ChristenUnie-SGP waakt voor verslechtering in ondersteuning mantelzorg

fotozorgwoensdag 14 november 2012 20:45

Afgelopen zaterdag zijn fractieleden van ChristenUnie-SGP Zoetermeer op bezoek geweest op de Jaarlijkse bijeenkomst Mantelzorgers. In De Sniep gingen raadslid André Bos en commissielid Willy Bij de Vaate in gesprek met mantelzorgers over ervaringen en knelpunten. Dat we de vinger aan de pols moeten houden, is duidelijk. Er komen veranderingen aan voor mantelzorgers in Zoetermeer. De ChristenUnie-SGP waakt ervoor dat dit geen verslechteringen worden.

De ChristenUnie-SGP ziet mantelzorgers als onmisbare krachten in de Zoetermeerse samenleving. Alleen al in onze stad zijn 17.000 mantelzorgers, waarmee het verreweg de grootste groep zorgverleners is. 80 procent van alle zorg wordt verleend door deze mantelzorgers! Dat mag gezegd worden, maar erkenning ontbreekt volgens ChristenUnie-SGP te vaak.

Het was in dit voorjaar reden om het college van Burgemeester & wethouders te vragen naar ruimere ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers in de nieuwe WMO beleidnotitie. In het bijzonder hebben wij aandacht gevraagd voor de mantelzorgersgroep die zorg verlenen aan mensen met een verstandelijke en/of psychiatrische beperking, chronische ziek zijn of fysieke beperkingen hebben.

Niet centraal, maar decentraal
Ondersteuning voor mantelzorg vanuit de stichting rondom mantelzorg wordt binnenkort gedecentraliseerd. Met andere woorden: hulp voor mantelzorgers wordt niet meer centraal aangepakt, maar op wijkniveau. Er zijn argumenten om de ondersteuning voor deze groep te organiseren op de plekken waar mantelzorgers ook daadwerkelijk hulp verlenen.

Echter, er kan ook een keerzijde zitten aan deze aanpak; het contact met mantelzorgers buiten de wijk kan hiermee vertroebelen, terwijl communicatie met andere ervaren hulpverleners belangrijk is. De ChristenUnie-SGP zal bij de uitvoering van de plannen er scherp op letten dat contacten niet verloren gaan door de veranderingen, en kennis over hulpverlening buiten bereik komt.

Dat er nog altijd genoeg vraag is naar begeleiding en informatievoorziening, is zonneklaar: voor de jaarlijkse bijeenkomst Mantelzorgers waren 140 aanmeldingen. Echter, er was maar ruimte voor 100 aanmeldingen.

Hopelijk kan volgend jaar iedereen worden verwelkomd, zodat mantelzorgers in Zoetermeer de aandacht krijgen die ze verdienen.

Archief > 2012 > november