Het Najaarsdebat: hèt moment om mee te praten

francijnbrouwerzaterdag 10 november 2012 16:11

Het gebeurt regelmatig dat een betrokken burger komt inspreken bij een raadsvergadering, op de avond dat het finale besluit moet vallen. Tijdens het Najaarsdebat, deze maand, is dan een beter moment. Commissielid Francijn Brouwer legt uit.

Als een burger komt inspreken op dezelfde avond dat er besluit moet vallen, is er al een heel traject aan voorafgegaan, met behandeling in raadscommissies, conceptstukken en technische vragen. Zo'n inspreker moet dan een sterk verhaal hebben, wil hij de besluitvorming nog kunnen beïnvloeden.

Het is daarom van groot belang dat u als burger weet wanneer het moment is om mee te praten. Het beste is: aan het begin van een traject. Een dossier wordt vaak geopend met een verkennende nota. De gemeenteraad geeft dan haar visie en daarmee gaat het ambtelijk apparaat aan de slag. Als u in die fase invloed wilt hebben, kan dat op verschillende manieren.

U kunt via uw politieke partij meepraten. Dat wil eenvoudig zeggen dat u ons een mailtje stuurt of belt, en aangeeft dat u mee wilt praten over het betreffende onderwerp. Daar zijn wij altijd blij mee, want kennis van buiten de fractie geeft sowieso meerwaarde aan onze besluitvorming. Zo'n inhoudelijke bijdrage kan structureel of éénmalig zijn. Bovendien kan elke burger besluiten in de raadsvergadering in te spreken. Hij krijgt dan vijf minuten tijd om zijn punt te maken, voor raad, college, toehoorders, intenetluisteraars en pers.

Nu werkt de gemeenteraad niet alleen met afgebakende dossiers. Op vaste momenten debatteert de raad over het gemeentebestuur in brede zin. Er lopen altijd drie trajecten naast elkaar. In 2012 spreken we over de resultaten van 2011, over de lopende processen van 2012, en over de plannen voor 2013.

Tijdens het najaarsdebat spreken we over de begroting, een rechtstreekse afstammeling van de Perspectiefnota. Dan worden de voorstellen van het voorjaarsdebat financieel uitgewerkt. Ook dit moment leent zich uitstekend voor invloed van burgers, hoewel het moment van nieuwe grootse plannen dan wel voorbij is.

In de fractie zitten wij te wachten op uw goede ideeën en argumenten! Stuur ze naar cu-sgp@zoetermeer.nl of via Twitter @CUSGPZoetermeer.

Francijn Brouwer

Archief > 2012 > november