ChristenUnie-SGP en CDA: maak Smart City van Zoetermeer

traffic-signal-control-board-2731124_640woensdag 25 oktober 2017 16:54

De ChristenUnie-SGP en het CDA in Zoetermeer nemen het initiatief voor Smart City-project in de stad. Slimme ict in een Smart City verbindt systemen onder andere op het gebied van afvalverwerking, straatverlichting, veiligheid en energie met elkaar. Door de slimme toepassing kan de openbare ruimte beter, efficiƫnter en goedkoper worden beheerd.

De grote steden in Nederland en andere gemeenten zijn onze stad al voorgegaan. Het is de hoogste tijd dat ook Zoetermeer als ict-stad nu het initiatief neemt voor Smart City-technologie, aldus de initiatiefnemers. De twee partijen vragen het college van burgemeester en wethouders tijdens het Najaarsdebat daarom het plan te steunen en met een visie, actieplan en een begroting te komen.

Het begin van Zoetermeer als Smart City is een zogenoemde Smart Zone, een proeftuin waarin de verschillende informatiesystemen van de gemeente in de openbare ruimte aan elkaar worden gekoppeld. Daarna kan de rest van Zoetermeer worden ingericht als Smart City-netwerk.

Uitgelezen kans
Fractievoorzitter André Bos (ChristenUnie-SGP) “We willen als Zoetermeer ict-stad van Nederland zijn, dan moeten we handelen. Dit is een uitgelezen kans om nieuwe technologie ruim baan te geven en tegelijkertijd voordelen te behalen op het gebied van efficiëntie”. Fractievoorzitter Ingeborg ter Laak (CDA) vult aan: “Bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid, luchtkwaliteit, gezondheid en economische vitaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Smart city biedt een integrale oplossing. Het is een gouden kans voor de stad en het biedt een kans voor de vele ict-ondernemers in Zoetermeer om hun innovaties te laten zien.”

Archief > 2017 > oktober