Veel belangstelling voor Diaconaal Event 2015 van Zoetermeerse kerken

Diaconaal Event Zoetermeer 2015 - 1vrijdag 03 april 2015 12:52

Het Diaconaal Event 2015 van 26 maart jl. over de zorg in Zoetermeer is goed bezocht. In de raadszaal van de gemeente Zoetermeer hebben circa 70 diaconaal betrokken vrijwilligers uit diverse Zoetermeerse kerken, samen met maatschappelijke instellingen en gemeentelijke ambtenaren van gedachten gewisseld over zorgondersteuning van Zoetermeerders in de diverse wijken.

Zorgondersteuning in Zoetermeer wordt verzorgd door een netwerk vrijwilligers en professionals. Door de decentralisaties in de zorg wordt steeds meer een beroep gedaan op vrijwilligers en mantelzorgers om samen met professionals aan de zorgvraag te kunnen voldoen. In haar opening onderkende wethouder Isabelle Vugs het belang van de inzet van de kerken in Zoetermeer. "Wat belangrijk is, is de samenwerking van professionals en vrijwilligers. Vrijwilligers zijn de oren en de ogen in de wijk; en waar zorgvragen hun eigen opvangmogelijkheden te boven gaan, moeten zij snel de juiste professionals weten te vinden. Daarom roept de gemeente de kerken op om effectief deel te nemen aan het zorgnetwerk in de wijken – de sociale wijkteams."

Daarna profileerden een aantal diaconale werkers uit de kerken hun bijdrage aan de zorgondersteuning. Op het vlak van laagdrempelige inloop – ook een speerpunt voor de gemeente – zijn veel kerken actief met koffieochtenden, ontmoetingsmaaltijden. In het bijzonder kunnen hier ook de bijdragen van de Perrons 28 en 61 in Oosterheem worden genoemd; en de jongste loot aan deze tak: Halte 2717 in de wijk Buytenwegh. Een goed voorbeeld van aanvullende hulpverlening is het werk van Stichting Present in Zoetermeer. Met de inzet van vrijwilligers worden hulpvragers weer ‘in eigen kracht’ gezet. Het is naast de ‘klus’ vooral de ontmoeting en het respect dat centraal staat. Door die inzet kan een verder ‘afglijden’ in het zorgcircuit worden voorkomen, of zelfs gekeerd.

Binnenkerkelijk staat bijvoorbeeld de hulp-organisatie van de Morgenstergemeente sterk op de kaart. Dan gaat het om het opzoeken van kwetsbaren, het ondersteunen van mantelzorgers, vervoer naar het ziekenhuis, huishoudelijke hulp en waken bij een sterfbed. En die hulpverlening wordt ondersteund door een psycho-pastoraal toerustingsprogramma. Een andere invalshoek kwam van Vincentius, de Rooms Katholieke vereniging voor diaconale dienstverlening. Met de opbrengst van ‘het Schuurtje’ worden diaconale activiteiten gesponsord.

Gesproken is ook over de mogelijke rol van de diaconieën bij het ‘keukentafelgesprek’: ondersteuning van gemeenteleden bij het in kaart brengen van hun zorgvragen en de mogelijkheden en beperkingen van hulpverlening in hun eigen (kerkelijk) netwerk.

De avond werd afgesloten met conclusies. Door het Beraad van Kerken, als organisator:
1. Op het vlak van zorgondersteuning gebeurt veel, binnen de kerken en ook vanuit de kerken in de buurt. Die inzet kan aan kracht winnen als activiteiten worden gebundeld.
2. Kerken zitten in de haarvaten van de samenleving, van daaruit kunnen zorgvragen tijdig worden gesignaleerd. Reden temeer om ook als kerken aan te haken op het zorgnetwerk van de sociale wijkteams.
3. De omslag in de zorgverlening brengt veel veranderingen met zich mee; diaconaal betrokkenen uit de kerken moeten daarvoor ook goed worden toegerust.

Vanuit de gemeente Zoetermeer werden die conclusies onderschreven, en aangevuld:
4. De gemeente wil in dit speelveld van maatschappelijke organisaties en (kerkelijke) vrijwilligers onpartijdig zijn; de gemeente ziet het als haar rol om processen goed te laten lopen, en is in die rol ook aanspreekbaar om processen zo nodig vlot te trekken.

Het Diaconaal Event 2015 is georganiseerd door het Diaconaal Overleg van het Beraad van Kerken in  Zoetermeer, en werd mede mogelijk gemaakt door de Zoetermeerse fracties van de ChristenUnie/SGP, het CDA en GroenLinks.

Archief > 2015 > april